Studeren in Jyväskylä, Finland

Bezoek uit Nederland!

'Donderdag:Kans op sneeuw. Geheel bewolkt. Hoog -7 °C . Wind NnO 25 km/u . 30% kans op neerslag (water equivalent of 0.54 mm). Gevoelstemperatuur: -22 °C .'

Je raad het al: het wordt nu echt winter! Wel levert dit hele mooie plaatjes op! Met de fiets naar school zit er alleen niet meer in. Afgelopen week was mn slot dichtgevroren, dus heb ik de bus maar gepakt. Wat ook niet echt voor mijn figuur helpt, me bedenkend dat ik een kilo zak kruidnootjes naast me heb liggen. Ach, dat komt wel weer als ik terug in Nederland ben

Laughing
.

Halloween heeft ons ook gevolgd naar Jyvaskyla. Het weekend van 30 oktober hebben we weer de gewoonlijke feestjes afgelopen, waarop de meeste verkleed waren als skelet, heks of bob de bouwer. Datzelfde weekend kwamen twee leerkrac hten vanuit Nederland naar Jyvaskyla om een gastcollege te geven. We hebben de dagen dat zij er waren dan ook gezellig bijgekletst en ervaringen uitgewisseld. Ook zijn we weer bevoorraad met allemaal Nederlands snoepgoed (wat nu al lang op is.. Heb al weer een nieuwe voorraad :P).

Verder had ik die week mijn nieuwe cursus, waar ik heel veel goede hoop op gevestigd had. Dit enthousiasme was meteen na het eerste college al weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik heb nog nooit zo’n monotone stem gehoord en het helpt ook niet als je dan een pc voor je hebt staan met Facebook enzo, haha. We hebben wel een leuk project voor dat vak, namelijk een fictief evenement organiseren, waar ik inmiddels de plattegrond al voor heb getekend (met dank aan MS Visio en het eerstejaars project op de HAN). Nog meer school nieuws: Ik heb een voldoende voor mijn examen technisch tekenen en ik wacht nog met spanning op de uitslag van het examen e-business. Verder heb ik nog een inclass test gehad voor Webpage Development, die ook wel goed ging.

Na een week van elke dag van 9 tot 6 op school zitten (met dank aan mijn intensive course), ben ik zaterdag met mijn finse familie naar hun zomerhuisje geweest. Het was er prachtig! We zaten direct aan een meer en het huisje was van alle gemakken voorzien. We hebben vooral heerlijk gegeten (bijna de hele dag door), gedronken, gesaunaat en spelletjes gespeeld. Dan denk je misschien: spelletjes, wat burgerlijk! Maar ik heb me echt kapot gelachen, vooral met “Wie ben ik?”! We gingen dan ook pas om half 4 naar bed... Mijn ogen hingen allang op half zeven, maar Tarja wilde telkens nog een variant op “Wie ben ik” spelen, haha.

Het weekend daarop was het weer tijd om Finland te verlaten en om te ruilen voor Noorwegen. In Oslo zou ik namelijk Serena weer zien! Was ontzettend leuk om elkaar weer te zien na zo’n 3 maanden zonder de gewoonlijke etentjes en avondjes uit. En voor de vrijgezellen (vrouwen) onder ons kwamen we er al snel achter: de mannen in Oslo zijn leuk! Nou ja, in ieder geval van de buitenkant, haha.Wat wel een nadeel is aan Oslo, is dat ze wat strenger zijn met leeftijdscontrole dan in Nederland, want overal vroegen ze om je ID. Aangezien de meeste kroegen voor 20 jaar en ouder zijn, kwamen we de meeste niet in, helaas. Wel zijn we op vrijdag illegaal een café ingeweest en op zaterdag naar een club voor 18+, maar dat is het toch ook niet helemaal. Wel hebben we gezellig bijgekletst, beetje gewinkeld en lekker gegeten. Toen was het maandag al weer tijd om afscheid te nemen.

Afgelopen weekend is ook mijn familie op bezoek geweest. Mama, Matthijs en Jo zijn van donderdag tot en met maandag gebleven. Mijn Finse familie had me aangeboden om ze op te halen van het vliegveld, dus zijn Tarja en ik hun om 7 uur in de avond gaan halen, super lief! Het appartement dat we hadden gehuurd lag ook nog eens midden in het centrum en was heel mooi. We hadden zelfs een eigen sauna! Ik ben ook meteen weer heel wat Sinterklaas snoepgoed rijker, dus ik kan mijn geluk niet op J. Vrijdagochtend ben ik nog naar school geweest en zijn mijn moeder en zus samen de stad in gegaan. ’s Avonds hebben we bij mijn Finse familie gegeten, wat ook heel gezellig was. Zaterdag lekker uitgeslapen en het meer rondgewandeld. Het was me toch KOUD! Maar goed, zoals mijn broer me heel de tijd zegt: “Wie had er ook al weer besloten om naar Finland te gaan?” mag ik ook eigenlijk niet klagen

Wink
. In de avond zijn we uiteten geweest en hebben Jo en ik nog wat gedronken in Passion. Wat wel grappig was voor mij en voor mn zus wat minder, is dat ze overal een ID vragen. Dus Jo dacht: “Ik kom toch wel naar binnen”, nou niet dus :P. We zijn toen toch maar terug naar het appartement gegaan om haar paspoort te halen.. Jo helemaal beledigd
Laughing
. Zondag zijn we nog naar de uitkijktoren geweest, hebben we nog een meer achter mijn school bezocht en zijn we daarna naar mijn appartement gegaan om te kijken waar ik die drie maanden heb gewoond. Vanmiddag hebben we helaas weer afscheid moeten nemen.. Maaarrrrr:

Goed nieuws voor de mensen die mij missen (als die er zijn :P): ik heb mijn vlucht geboekt! Ik zal op 11 januari het vliegtuig nemen naar Kopenhagen om daar nog 3 nachtjes te verblijven met Liesbeth. Op 14 januari om 21 uur kom ik in Amsterdam aan! Nu heb ik hier nog maar 3 weekjes school, 1 weekje naar Lapland en dan is het alweer tijd voor de feestdagen. Het afscheid nadert, maar voorlopig vermaak ik me hier nog wel!

Liefs,

Sietske

Reacties

Reacties

Martine

Zo leuk om al die verhalen te lezen, ben helemaal overtuigd dat ik ook een semester naar het buitenland wil! :) Geniet nog van je tijd daar & succes met je cursus! xx

Koen C

Hey Sietske,

Wat een prachtige winterfoto's!! En leuke verhalen!
De tijd vliegt hè..... de laatste maandjes alweer. Geniet van je tijd nog daar!

Groetjes,
Koen

leo

he moppie,

leuke foto van je moeder en jou.

leo

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!