Studeren in Jyväskylä, Finland

Herfstvakantie

Zoals altijd zal ik beginnen met het weer :P Ik kan jullie al vertellen dat op 12 oktober de eerste sneeuw is gevallen! Dat terwijl ik daar helemaal niet op voorbereid was en mijn Uggs die ik hier heb gekocht blijken niet water dicht te zijn. Ik dus naar school, gutst het smeltwater me mijn laarzen in! Fijn, goed begin van de winter. Op het moment is het weer iets aangenamer, af en toe sneeuw, maar nu vooral grijs en mistig. Het wordt hier rond half 7 donker, dat wil zeggen dat het morgen dus al om half 6 donker wordt, aangezien de klok achteruit gaat. Desondanks vermaak ik mij zoals altijd prima!


Zoals ik in mijn vorige blog schreef stond er paardrijden op het programma! Zie je het al voor je, ik voor het eerst op een ijslander en had ik natuurlijk het meest luie (maar wel lieve) paard gekregen :P Naarmate die dichter bij de stal terugkwam ging ie wel sneller lopen haha. Het ging in ieder geval best goed en heb zelfs gegaloppeerd een stukje! Ik had echt het gevoel alsof ik zo uit het zadel zou stuiteren, maar ik leef nog steeds! Het was een erg mooie rit!

Donderdag zijn we rond 11en naar St Petersburg vertrokken. Aangezien ik de bus had gemist (mn horloge liep achter.. fijn) moest ik met mn backpack én mn rugzak, door de sneeuw op de fiets naar het station! Voor het eerst tijdens Erasmus was ik stik chagrijnig, maar gelukkig duurde dat niet lang! De reis was goed verlopen en we hebben met niet al te veel moeite het hostel kunnen vinden (ook al spreekt niemand Engels!). Verder hebben we veel gezien, heb ik snowboots op de kop kunnen tikken en zijn we zelfs met de mensen van het hostel nog wat écht russische café's in gedoken. Nou echt, je lacht je kapot! Waren een aantal dronken russen die tegen ons aan gingen lullen in het Russisch en wij terug in het Engels: we don't speak Russian, en maar doorlullen die gasten ;). Het was een hele (leuke!!) ervaring. Toen was het zondag weer tijd om naar huis te gaan. Bijna het busje naar de ferry gemist!


Dinsdagnacht zijn we weer vertrokken vanuit Jyvaskyla naar Tallinn. Als je een keer de kans heb moet je het zeker bezoeken! Prachtige stad met een heel oud stads centrum en heel veel leuke restaurants en bars. Na twee nachten daar zijn Anthea (belgie) en ik doorgereisd naar Riga, wat ook een bezoekje waard is. Zaten we in de bus, hadden we een buschauffeur die gewoon een krantje zat te lezen onder het rijden (met 100 km/h en sneeuw op de weg!) en te bellen. Heb mn riem maar snel omgedaan! Eenmaal aangekomen in het hostel zijn we de stad in gegaan. Het was er wel erg koud, dus we hebben speed siteseeing gedaan en daarna wezen shoppen! We zijn in het hostel nog 4 Finse meiden tegen gekomen en 2 daarvan bleken in Jyvaskyla te studeren. Als het goed is gaan we hier nog een keer afspreken. We zijn in ieder geval met hun uitgeweest, erg gezellig. Verder kon je in het hostel gratis waterpijp roken, dus Anthea en ik hebben ons daar aan gewaagd met een stel gasten van Wales, die hun bachelor party daar aan het vieren was, echt lachen!

Gisteren heb ik voor het eerst een ijshockey wedstrijd gezien, wat ook erg gaaf was! Het was Jyvaskyla tegen een andere ploeg en het schijnt dat Jyvaskyla op nr 1 staat (waarvan weet ik alleen niet :P). Iedereen op elkaar inbeuken! Maar de sfeer was erg goed!

Volgende week begint mijn course: Technology and logistics of Live events. Ben heel erg benieuwd! Daarnaast heb ik volgende week ook een examen Technisch tekenen.. Ik heb eindelijk wat spannende dingen over school te vermelden :P Daarnaast heb ik van de week ook Lapland betaald! Lapland, here we come! Nu ben ik wel even blut, maar alles voor het goede doel!

Ik hoor graag weer van jullie!!

Liefs,

Siets

Reacties

Reacties

Serena

En dan 12 november OSLOOOOOOO

jo

Hey Sista

Leuk hoor, en knap op zoon (eng ;) ) paard heheh! Ik heb vandaag finland proofe schoenen gekocht. Gewoon normale laarzen, maar dan wel met profiel eronder en ook nog eens gevoerd met bont hehe :)

tot snel :)

x

Martine

Zo leuk om al die verhalen te lezen, klinkt alsof je je daar inderdaad goed vermaakt :) Veel plezier nog en veel succes met je examen komende week!

Liefs

Matthijs

Ik zie dat het paard er inderdaad niet veel zin in heeft aan het plaatje te zien.

Tot over 3 weken!

Roos Wolfs

Prachtige foto's en dus ook prachtige plekken. Leuk dat je zoveel van Finland en Rusland ziet.
Veel plezier en veel succes met Technology and logistics of Live events. En met het tentaman van Technisch tekenen.
En: die ijslander en jij dat ziet er goed uit.

charlotte

he meis..wat een leuk verhaal weer :D die foto met t paard is cool..ik zie je al helemaal zitten hahaha...flinke spierpijn gekregen daarna??:D
Spreek je snel weer op skype!!!

Liefs charlotte

ps succes met je examen..you can do it :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!