Studeren in Jyväskylä, Finland

Herfst in aantocht

Als ik uit mijn raam kijk vanuit mijn kamertje op de vierde verdieping zie ik alle bomen al verkleuren. Eerst was er maar 1 boom roodgekleurd, maar die is inmiddels al kaal. De herfst is in aantocht! Gelukkig blijft de temperatuur goed. Het is hier dagelijks tussen de 12 en 18 graden denk ik zo. Wel veel regen hoor. Het lijkt NL wel! Anyways, time for the usual update.

In mijn vorige blog was ik nog enthousiast aan het vertellen dat er een M-building feestje zou komen. Enthousiasme was terecht! Ik heb me extreem goed vermaakt. Het studentengebouw (de M-building) stond vol met mensen, zowel exchange students als Finnen en in veel appartementen stond de muziek aan en kon je gewoon naar binnen lopen! Dat zouden ze in Nijmegen ook moeten doen! Echt super leuk! Voor een indruk moet je even bij de filmpjes kijken! Juraj (Slowakije) is nogal handig in het bewerken van filmpjes :). De volgende dag hebben we gebruncht aan het meertje bij ons in de buurt. Iedereen had eten mee, dus ik kwam weer met een buik vol lekker eten thuis.

En de feestjes blijven maar doorgaan, dinsdag na de M-building party was er een Kick-off party waarbij alle studenten van de uni en van de hogeschool heen gingen, er zijn verjaardagsfeestjes en BBQ's en ga zo nog maar even door.

Vrijdag was het in ieder geval even tijd voor wat anders: Åland! Dit werd mijn eerste reisje met de studenten organisatie JAMKO. Åland is een eiland tussen Zweden en Finland en heeft zo'n 27000 inwoners. Het is daar echt super mooi! Verder dan bossen en hele mooie meren en sauna's is er verder niet heel veel te doen. We hebben tijdens het weekend twee kastelen bezocht, een groot schip en een fort. De laatste dag hadden we nog een bustour door de hoofdstad, maar dat was niet echt geweldig. For your information: Marienhamn heeft wel geteld twee hoofdstraten! De avonden waren super! De eerste nacht verbleven we in huisjes met tweepersoonskamers. Ik en Dominique (Duitsland) sliepen op een kamer. 's Avonds hebben we heerlijk gebarbequed met zijn allen en heeft Jacob (USA) ons smores laten proeven. Smores zijn marshmellows tussen twee koekjes en chocolade er tussen, JAM :D. We zijn ook de sauna ingeweest. Deze lag echt pal naast het meer, dus we hebben een sprintje genomen en zijn dapper het water in gerend! Tweede avond hadden we een huisje met zijn zessen. Ook toen hebben we lekker gegeten, gesauna'd en gekletst. Zondag avond gingen we weer terug met de pont, heel veel muggenbulten rijker!

Donderdag na Aland was 'Tursajaiset', freshmenparty. Alle eerste jaars en alle exchange students gaan verkleed in groepen van zo'n 10 man de stad door om opdrachten te doen. Dit jaar was het thema 'pirates'. Super leuk om zo veel verklede mensen door de stad heen te zien lopen. We werden ook echt aangekeken van waarom zijn jullie in hemelsnaam verkleed als piraten. Denk wel dat de mensen het gewend zijn eigenlijk, want ik zag vandaag weer allemaal verklede eerstejaars rondlopen J. We hebben uiteindelijk van 3 uur s middags tot een uur of 9 door de stad heen gelopen en daarna zijn we meteen doorgegaan naar het afsluitende feest. You can imagine how I felt the next morning :P.

Afgelopen weekend heb ik met mijn Finse familie afgesproken. Ik heb voor hun boerenkool stamppot gemaakt. Enige probleem was: ze verkopen hier geen boerenkool en geen rookworst. Het is dus iets van spitskoolstamppot geworden met worstjes. Het was erg lekker! Gelukkig vonden zij dat ook! Zondags zijn we naar een voetbalwedstrijd geweest, Jyvaskyla tegen een ander team.. Geen idee welke eigenlijk J. Het was best koud om 2 uur stil te zitten, dus ik was blij dat ik thuis was en de sauna in kon!

Nou niet denken dat ik helemaal nooit naar school ga, want dat gebeurt ook nog! J Ik zit netjes elke woensdag aan mijn huiswerk voor e-business, mijn virtual study, waar ik echt super veel voor moet doen. Daarnaast heb ik bijna alleen maar leuke vakken. Technisch tekenen en Auto-CAD is ook super interessant en fotografie is echt heel leerzaam. Daarnaast gaat het met de talen ook goed. Russisch is echt super lastig, omdat je een heel ander alfabet hebt. Fins is misschien nog wel moeilijker. Het woord 'seitseman' betekent 7. Moet je nagaan als je 127 wil zeggen!

Naast school en de feestjes en andere activiteiten heb ik me opgegeven voor Salsalessen samen met Roel, een andere Nederlandse jongen. De lessen zijn echt super leuk! Ook kun je hier bij het zwembad heel goedkoop lessen volgen in aerobics etcetera, dus dat gaat denk ik ook nog wel een aantal keer gebeuren.

Aankomend weekend heeft JAMKO een hiking georganiseerd. Zondagmiddag vertrekken we en maandag komen we terug. We slapen 's avonds met zijn allen in een tent en ik hoorde al dat er rendiervlees geserveerd gaat worden! Ik ben heel benieuwd hoe ik het er vanaf breng, maar ik heb er in ieder geval heel veel zin in! Het zal in ieder geval mooie foto's opleveren. Nu maar duimen voor mooi weer!

Links van andere foto's op mijn album.nl

FinalCountdown: http://www.mijnalbum.nl/Album=LT7ZBK6U

Helsinki: http://www.mijnalbum.nl/Album=M6ZZWPJ8

Reacties

Reacties

Charlotte

hey meis! wat een leuk verhaal weer!!! en leuke foto's ! volgens mij vermaak jij je super goed! al last gehad van heimwee of heb je daar geen tijd voor?;)
Hier gaat alles goed! ben zo druk als een klein baasje..like always ;)
liefs charlotte

Lieke

Heee lieve Siets!

Wat een leuke verhalen! Zo te horen feest je heel veel en heb je al heel veel leuke mensen ontmoet! ZO hoort het!
En dan ook nog een reisje gehad! Fotos zien er erg mooi uit:)

Ik wil nogsteeds een blog maken maar het schiet er steeds bij in.. Ik wacht nog ff tot ik internet heb op mijn kamer en dan dump ik er heeel veel verhalen en fotos op!!

xxxxx

Jo

Hee Sista,

nou je vermaakt je wel :). Leuk om je verhaal weer te lezen! Ben benieuwd wat je in de fotografie lessen leert, dat mag je mij dan weer leren!! Enjoy en tot skype/hyves/facebook

kus

Linda

Klinkt goed mop!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!