Studeren in Jyväskylä, Finland

Hiking, change your sex and more!

De tijd vliegt hier voorbij en er is weer veel te vertellen. Twee weken geleden is het voor het eerst ‘s nachts gaan vriezen, rond de -3 graden. Toen ik 's ochtends dus op de fiets wilde stappen naar school moest ik eerst het ijs van mn zadel krabbel. Welkom in Finland! Voor de rest blijft het weer mooi, overdags zo rond de 10 graden.

Genoeg over het weer. Op vrijdag twee weken geleden had een Amerikaans meisje, Katie, een Amerikaans feestje georganiseerd, met typish Amerikaanse snacks en spelletjes. Zo heb ik een potje beer pong gespeeld tegen de mannen (op een haar na verloren.. Niet goed voor het mannelijke ego.. heel de avond moeten horen dat ze hadden gewonnen van de meiden), knakworstjes in bladerdeeg gegeten en vooral veel lol gehad.

Zondag was het dan toch echt tijd voor de hiking. Bepakt en bezakt vertrokken we om 1 uur met de bus naar Hyyppäänvuori, 20 km van Jyväskylä af. Het was letterlijk ‘a bumpy ride', maar het was het waard. We kwamen aan bij twee hutjes, waarvan 1 een sauna had. Het lag precies aan een meer, dus het uitzicht was schitterend. Na alle spullen gedumpt te hebben, zijn we onze eerste tocht begonnen. Dit leverde wat valpartijen en hele mooie foto's op! Na een uur of 2 gelopen te hebben waren we alweer terug en zijn de mannen begonnen met de tent op te zetten. Ik en 4 andere meiden besloten in het hutje naast het meer te slapen, omdat waarschijnlijk toch iedereen in de tent wilde slapen en er niet genoeg ruimte was voor iedereen. Nadat de tent op was gezet, was het tijd om te eten. Er was rendiervlees, puree en rode bosbessen. Dat is echt een aanrader! Ik had het ook al op in Helsinki, maar toen vond ik het een stuk minder smakelijk.


Na het eten hebben jeanine, Roel, Eline en ik een stuk gewandeld terwijl de andere de sauna ingingen. Toen we terugkwamen, liepen de mannen net in volle glorie naar het meer toe. Ik kan je vertellen: TOO MUCH INFO! 's Avonds hebben we lekker bij het vuur gezeten en worstjes en marshmellows gemaakt. Toen ik het te koud begon te krijgen, ben ik lekker gaan slapen. En dan denk je dat vrouwen niet snurken! Nou, je begrijpt het al: ik heb niet veel geslapen! De volgende dag zijn we na het ontbijt nog een klein stukje gaan wandelen en hebben we broodjes gebakken boven het vuur. Toen was het alweer tijd om naar huis te gaan (met blauwe plekken op mn enkels rijker, fijn die bergschoenen).

De week erop heb ik het redelijk rustig gehouden. Woensdag hebben Elina (Letland) en ik een fotosessie gedaan bij het grote meer. We zijn om 6 uur 's ochtends vertrokken met onze nieuwe statieven en hebben hele mooie foto's gemaakt. Jammer genoeg was er te veel mist en wolken om de zonsopgang goed te kunnen zien. Volgende keer beter! Verder hebben we die week een trip naar Sint Petersburg geboekt, waar we volgende week donderdag met zijn 5en naar toe gaan!

Afgelopen weekend zijn we naar Tampere gegaan. En last minute als jullie me kennen, hadden we de avond ervoor besloten om de trip te maken en met de auto te gaan. 's Ochtends vroeg is Gijs naar een verhuurbedrijf gegaan om een busje te huren. Dat ging allemaal goed en om kwart voor 10 zaten we met zijn 9en klaar voor vertrek. Eenmaal aangekomen in Tampere was het tijd om te parkeren, dus wij een parkeergarage in. Wat bleek nou: er hing zo'n lat met maximale hoogte 1.95m. Nou dat gingen wij dus niet halen, maar er stonden al auto's achter ons. We moesten dus doorrijden. Een van ons is toen uit de auto gegaan om die lat op te tillen en zijn we door gereden. Nou ik had mijn hart in mijn keel zitten en mijn ogen dicht. We zijn er gelukkig heel uitgekomen, weer een ervaring rijker!

De rest van de dag hebben we de stad bekeken en zijn we naar een uitkijk'toren' geweest. Een Fins meisje uit mijn Russische klas zei dat ik daar de typische 'munkki's' moest proberen, een soort donuts, maar dan anders. Het smaakte me erg goed! 's Avonds zijn we op tijd weer naar huis gekeerd, omdat we weer een berucht m-building feest op de planning hadden staan. Het was weer een feest om niet te vergeten! Ik was pas om 11 uur ‘s ochtends thuis, omdat ik op een gegeven moment zo moe was dat ik daar maar ben blijven slapen!

Aangezien het alweer even geleden was dat ik mijn Finse familie had gezien, ben ik zondag (niet zo erg fit) naar hun gegaan. Tarja had een cassarole gemaakt, wat erg lekker was, zelfs in mijn conditie! 's Avonds was er een Finse avonds georganiseerd door een van de tutoren. Het huis stond vol met mensen en het was heel gezellig, al was iedereen wel nog brak van de dag ervoor.

En toen was het tijd voor het volgende verkleedfeestje: Change your sex party. Nou je ziet het al voor je: een hoop neptieten en baarden! Iedereen had goed zijn best gedaan op zijn outfit, dus dat was super leuk om te zien! Roel (NL) had zijn zinnen gezet op het winnen van de prijs (je kon de reis naar Sint Petersburg winnen) en is in vol ornaat, nagellak en al naar het feest gegaan. Helaas stond hij net buiten te roken toen de contest begon! Natuurlijk weer veel te laat geworden, wat resulteerde in een brakke dag @ the studio. We zijn namelijk met de fotografieklas naar een studio gegaan om daar opnamens te maken! Het was echt geweldig om zelf een keer studio-opnames te maken. De resultaten vielen ook niet tegen! Toch maar goed dat ik wel gegaan ben!

Wat staat er nu nog in de planning:

  • Zondag gaan we een paardrijd tocht maken, ook weer heel wat nieuws voor mij, maar ik ben heel benieuwd
  • Donderdag 14 oktober vertrekken we naar sint petersburg
  • Hopelijk gaan we het weekend erna naar Estland (Tallinn)
  • En afgelopen week heb ik me ingeschreven voor de reis naar Lapland van eind november!

Nu ben ik natuurlijk ook benieuwd naar wat jullie thuis allemaal doen! Hoe zijn jullie nieuwe studies, hoe gaat het met werken, hoe bevalt jullie nieuwe kamer/appartement, hoe is het afstuderen etc etc etc! Let me know!

Thanks voor alle lieve berichtjes en mama, dank je wel voor het pakketje!

Liefs,

Sietske

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!