Studeren in Jyväskylä, Finland

Bijna terug!

Ok…. Denk dat dit mijn record is van niets van me laten horen! Inmiddels is de vakantie voorbij en ben ik me aan het klaarmaken om Finland te verlaten. Gisteren de miraculeuze temperatuur van 1 graden boven 0 meegemaakt. Dit is echt al twee maanden geleden ofzo, op een dag in Lapland na dan..

Ja Lapland, dat is ook een verhaal op zich. We zijn op maandag in de nacht vertrokken richting Lapland. We gingen met 2 bussen vol Exchange students richting Rovaniemi. Helaas zouden we de mensen uit de andere bus amper zien. Het was me wel een reis hoor, zo’n 7 a 8 uur in de bus zitten, maar het was het zeker wel waard! Stop nummer 1 was Santa Claus Village. Vooral erg commercieel maar ook heel leuk. Bestond vooral uit souvenirshops, dus nog wat leuke dingen op de kop getikt. Ook zijn we nog op de foto geweest met Santa. 's Avonds kwamen we aan in de cabin waar we met 10 meiden zouden slapen (gezellig, maar erg rommelig :P). De volgende dagen hebben we:

  • gelanglauft (Niet mijn sport, moge dat duidelijk wezen),
  • gesnowshoed (lees: veel in de sneeuw vallen, elkaar in de sneeuw duwen, sneeuw engeltjes maken, sneeuw, sneeuw, sneeuw J)
  • naar de smoked sauna geweest (je rug wordt letterlijk zwart, en daarna wordt je geacht in het ijswater te springen, jeej)
  • ’s avonds van de heuvels afgesleed (is een filmpje van, super cool!)
  • Huski safari (de honden voor onze slee gingen vechten dus er werd af en aan honden gewisseld, denk dat we zo’n 4x een andere hond hebben gekregen ^^)
  • Gesnowboard (meer er afgelegen dan er op gestaan, maar toch! Ging niet heel slecht voor de eerste keer)
  • Rendier safari
  • naar Noorwegen geweest om in de arctic ocean te zwemmen (ook een filmpje van haha.. en het was meer er in rennen en eruit rennen, maar goed :P)
  • Eindfeest gehad in een soort tent bungalow iets

Weet niet of ik nog iets vergeten ben, maar het was in ieder geval onvergetelijk!

Daarna waren de laatste twee weken van school aangebroken die in het teken stond van deadlines en afscheid nemen. Nog een laatste feestje met bijna iedereen erbij op woensdag, en daarna was het toch tijd om dag te zeggen.

Gelukkig zou ik de vakantie niet helemaal alleen doorbrengen. Ik zou namelijk bij mijn Finse familie gaan logeren. Ik ben daar op 23 december heen gegaan en ben daar een week gebleven. Ontzettend gezellig!

Nu moet je weten dat Finnen kerst op 24 december vieren. Eerst wordt om 12 uur een soort vredesverklaring uitgesproken en iedereen die op die dag een misdaad pleegt moet extra hard gestraft worden.. Daarna gingen we soort rijstepap met abrikozen en rozijnen eten. De ouders van Tarja waren er ook dus we waren in totaal met zn 6en. We zijn naar de begraafplaats gegaan om kaarsjes aan te steken bij het graf van overleden geliefden. Eenmaal thuis gekomen zijn we de sauna ingegaan en hebben we lekker gegeten. Na het eten was er gebonk op de deur en kwam Santa een bezoekje brengen! Dus die gaf alle cadeautjes uit. Heb super leuke dingetjes gekregen en gelukkig waren ze ook blij met mijn cadeaus.

Na een heerlijke week uitslapen en tv kijken en vooral niet zo heel veel doen, was het tijd om mijn kamer in te pakken. En iemand die mij een beetje kent, weet dat ik heel veel in een hele korte tijd kan verzamelen.. mijn specialiteit. Dus het was nogal een klusje.. maar uiteindelijk is het gelukt. Toen was het alweer tijd voor oud en nieuw. Lizzy en ik zijn naar mijn Finse familie gegaan om daar TexMex te eten. Na het eten hebben we oliebollen gebakken. Natuurlijk lag de hele keuken onder de meel en poeder suiker, maar dat heb ik daarna weer netjes opgeruimd. Na 12en zijn we de stad in gegaan om voor de laatste keer te dansen in Jyväskylä.

De volgende dag heb ik met een niet al te helder hoofd de auto opgehaald om de dag erna de road trip te beginnen. Dat was nog een heel gedoe, maar uiteindelijk is het goed gegaan. Op zondag ochtend om 9 uur (jaja, geheel volgens schema voor de verandering) zijn we vertrokken naar Kuopio. We hebben nog zo’n 8 andere steden bezocht. De een met wat mooier weer en mooiere bezienswaardigheden dan de ander. Maar een ding is zeker: Finland is geweldig mooi, ook met de sneeuw. Ik kan dan ook iedereen aanraden om er een keer heen te gaan, in de zomer of de winter (neem dan wel genoeg winter kleding mee :P). Ondanks dat we een keer in de berm zijn beland (ja, ik zat achter het stuur) en een keer midden op de weg het verkeer hebben blokkeerd omdat liesbeth zei: Ga hier maar draaien, net na een kruispunt, en ik helemaal out freakte (ja ik zat weer achter het stuur)... en ondanks de sneeuwstorm achtige weersomstandigheden op de terugweg zijn we toch veilig terug in Jyvaskyla aangekomen.

Morgen zal ik vertrekken naar Kopenhagen en blijf ik daar voor 4 dagen, om vrijdag weer terug in Nederland te zijn!

Hopelijk tot snel en iedereen nog een gelukkig nieuwjaar.

Liefs

Reacties

Reacties

joos

klinkt goed! Ben blij mijn lieve zusje straks weer in de buurt te hebben :).. WHOEHOE!

Sonja van Wier

Ooit ben ik op de fiets van mijn zusje Olga naar Kopenhagen gefietst. Op de terugweg langs Odense waar Hans Christian Andersen ooit geboren was en nadat hij zijn sprookjes geschreven had een museum kreeg. Vol van zijn fantasierijke knipsels en spinsels. Mis dat niet. Een mooier slot aan deze luisterrijke studiereis kun je niet verzinnen. Wel thuis. Sonja

kiki

hoi vrouwtje, goede reis pas goed op je zelf.
en tot snel dikke kus kiki

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!